Oznaczenia na oponach – o czym mówią i jak je czytać?

Oznaczenia na oponach – o czym mówią i jak je czytać?

Odczytywanie oznaczeń na oponach pozwoli ci poznać rozmiar, datę produkcji czy maksymalną prędkość, jaką można na nich bezpiecznie rozwinąć. Dzięki tym informacjom bez problemu dobierzesz ogumienie nowe, bez strachu kupisz opony używane lub sprawdzisz ich wiek przed zakupem używanego samochodu.

Jak odczytać rozmiar opony? 

Rozmiar opony opisany jest ciągiem znaków, np. 215/55R16. Pierwsza liczba oznacza szerokość ogumienia w milimetrach (np. 215). Kolejne dwie cyfry po średniku to wysokość ściany bocznej, czyli procentowe wyrażenie wysokości opony do jej szerokości. Jeśli wynosi ono 55, to znaczy, że profil ma 118,25 mm. Litera oznacza wewnętrzną konstrukcję opony:

  • – R – opona radialna,
  • – D – opona diagonalna,
  • – B – opona opasana,
  • – RF – opona samonośna,
  • – Brak litery – domyślnie opona diagonalna.

Ostatnia dwucyfrowa liczba to średnica felgi podawana w calach, na jakiej można zamontować wybraną oponę. Podczas zakupu opon należy stosować się do zaleceń producenta danego modelu samochodu, ponieważ wybór innego ogumienia może skończyć się niepoprawnym osadzeniem na feldze lub ocieraniem o nadkola.

Dobór opon do warunków sezonowych 

Opony dzielą się na letnie, zimowe i całoroczne. Na letnich może znajdować się znaczek graficzny przedstawiający chmurkę z padającym deszczem lub słońcem. Nie jest to jednak oznaczenie znormalizowane. Opony zimowe powinny mieć napis 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) lub grafikę przedstawiającą góry z płatkiem śniegu. Jest to oznakowanie zgodne z dyrektywami UE i ONZ. Na ogumieniu całorocznym znajdziesz napis All Season, 4Season lub All Weather oraz grafikę przedstawiającą cztery pory roku. Występuje również symbol M+S (Mud and Snow), który oznacza, że opona nie jest zimówką, lecz bieżnik radzi sobie z błotem i śniegiem. Najczęściej można je spotkać w produktach importowanych z USA.

Maksymalna prędkość i nośność 

O dopuszczalnej prędkości, przy której można eksploatować daną oponę, informuje indeks prędkości. Powinien on być dobrany do osiągów samochodu. Najczęściej stosowane oznaczenia to:

  • – P – do 150 km/h,
  • – Q – do 160 km/h,
  • – S – do 180 km/h,
  • – T – do 190 km/h,
  • – H – do 210 km/h,
  • – V – do 270 km/h,
  • – W – do 270 km/h.

Wraz z indeksem prędkości występuje indeks nośności, czyli maksymalna wytrzymałość opony przy maksymalnej dopuszczanej prędkości. Określa się go dwiema lub trzema cyframi:

  • – 80 – do 450 kg na oponę,
  • – 81 – do 462 kg na oponę,
  • – 82 – do 475 kg na oponę,
  • – 83 – do 487 kg na oponę,
  • – 84 – do 500 kg na oponę,
  • – 85 – do 515 kg na oponę.

Na jednej osi powinny być nałożone opony o takich samych parametrach dotyczących prędkości i nośności. Dodatkowo możesz spotkać oznaczenie XL, RF lub Extra Load, co wskazuje na oponę o nośności wyższej niż standardowa przypisana dla danego rozmiaru.

Data produkcji oraz inne oznaczenia 

Wiek można obliczyć na podstawie daty produkcji. Jest ona zawarta w kodzie rozpoczynającym się od liter DOT. W czterech ostatnich cyfrach znajduje się tydzień oraz rok produkcji. Liczba 1518 wskazuje na to, że opona została wyprodukowana w 15. tygodniu roku 2018. Łatwo więc obliczyć, ile lat mają opony.

Dopuszczalne ciśnienie oznacza się napisem Max Inflation albo MAX. Wartość podawana jest w jednostkach PSI lub kPa. Na rynku są opony, na których można jechać nawet po całkowitej utracie ciśnienia. Mają one napis RunOnFlat, ROF, RSC, SST lub DSST. Tubeless to napis nanoszony na opony bezdętkowe. Natomiast Rotation pokazuje kierunek, w którym opona powinna się toczyć. Retread oznacza oponę bieżnikowaną, a FP (Fringe Protector) oponę z osłoną na felgi. Nowe opony są sprzedawane ze specjalnymi naklejkami dotyczącymi bezpieczeństwa i ekologii. Ekonomiczność podawana jest w klasach od a do G.

 

© Copyright 2019 - motopasja24.pl - All rights reserved
!