- 711
- 0
Stan opon to czynnik, który nierzadko decyduje o bezpieczeństwie. Duże znaczenie ma jednak również poziom ciśnienia utrzymywany w ogumieniu. Jeśli będzie on zbyt niski, opona będzie się odkształcała, wzrosną opory toczenia i łatwiej będzie o uszkodzenie w wyniku przegrzania. Problemem okaże się też stabilność. Przeciwdziałając kłopotom z ogumieniem, warto zawczasu zadbać o jego kondycję, korzystając z usług firmy specjalizującej się w sprzedaży opon i felg oraz ich serwisie. Przekonajmy się, dlaczego jest to ważne i sprawdźmy, jakie są konsekwencje nagłego spadku ciśnienia.
Opony to elementy maszyny, które odpowiadają za utrzymanie przyczepności do nawierzchni. Ich wpływ jest znacznie większy w przypadku motocykli niż samochodów. Pozwalają na przekazywanie momentu obrotowego z tylnego koła bezpośrednio na jezdnię, a także na utrzymanie wybranego toru jazdy, po którym ma zamiar poruszać się motocyklista. Ich prawidłowe funkcjonowanie ma przełożenie na osiągi – dostępne przyspieszenie, zwrotność i możliwość pokonywania zakrętów, a także stabilność oraz drogę hamowania. Wpływają także na poziom amortyzacji nierówności. Równie ważne co stan bieżnika oraz brak uszkodzeń powierzchni opony jest panujące w niej ciśnienie. Jego gwałtowne zmiany mogą poważnie zakłócić zdolność motoru do utrzymania się na drodze, a przez to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Należy zawsze pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu ogumienia, a w razie konieczności o wymianie opon w motocyklu.
Zmiany ciśnienia w kołach najczęściej są związane z pojawiającymi się nieszczelnościami. Powietrza może wydostawać się przez mikrouszkodzenia gumy, a także niesprawne maszynki. Gwałtowny ubytek powietrza może zostać wywołany najechaniem na ostry przedmiot – kawałek metalu, gwóźdź lub okruch szkła. Zdarza się też, że przyczyną takiego zdarzenia jest pęknięcie opony spowodowane najechaniem na ostrą krawędź np. dziurę w nawierzchni, wadę materiałową albo zły stan techniczny ogumienia. Niekiedy problemy z ciśnieniem są następstwem nagłej zmiany temperatury – wraz z jej wzrostem ciśnienie w oponach się zwiększa, a przy spadku maleje.