- 890
- 0
Skutery, tak samo jak samochody, podlegają przeglądom technicznym. Poruszanie się bez ważnego badania przeprowadzonego w okręgowej stacji kontroli pojazdów może cię kosztować 500 zł mandatu. Okresowe serwisowanie pozwoli wyeliminować powstawanie kosztownych usterek. Niektóre czynności właściciele skuterów przeprowadzają sami. My jednak radzimy korzystać z usług profesjonalnych stacji. Co podlega kontroli?
W serwisie mechanicy przede wszystkim sprawdzą stan hamulców i ogumienia. Płyn w hamulcach hydraulicznych należy wymieniać przynajmniej co dwa lata. Do tego trzeba zbadać szczelność przewodów, grubość klocków i stan zużycia tarczy. W hamulcach bębnowych sprawdza się linkę. Okresowej wymianie podlega olej silnikowy, olej przekładniowy, świece, filtr powietrza, filtr paliwa oraz części eksploatacyjne. Świecę zapłonową najlepiej wymieniać co sezon, chyba że zamontowałeś trwalszą świecę platynową. Serwisanci sprawdzają także zawieszenie, pasek napędowy, luzy w łożyskach oraz dokręcają wszystkie śruby. Problemem może być także akumulator, który nie był uruchamiany przez całą zimę. W takiej sytuacji trzeba doładować go prostownikiem przystosowanym do baterii o niskim prądzie ładowania i ewentualnie z funkcją odsiarczania płyt. Jeśli to nie pomoże, musisz zainwestować w nową baterię.
Jeśli w swoim skuterze zauważysz przygasanie silnika lub jego nierówną pracę oraz niepoprawną reakcję na ruch manetką gazu, to prawdopodobnie będziesz musiał wyregulować gaźnik. Dławiący się skuter lub falujące obroty wskazują na nieszczelny układ dolotowy. W skuterach z silnikiem czterotaktowym trzeba sprawdzić luzy zaworowe i ewentualnie przeprowadzić ich regulację na zimnym silniku. Serwisanci skontrolują pasek napędowy, a także stan rolek w multiwariatorze. W sprzęgle odśrodkowym bada się grubość szczęk, sztywność sprężynek oraz zużycie bębna. W serwisie skuterów można dokonywać naprawy układu elektrycznego, na który składają się wsuwki, kostki i inne połączenia elektryczne, połączenia masowe, światła, sygnał, zapłonu itp.