- 875
- 0
Bezpieczna jazda jednośladem wymaga bezbłędnie i szybko działających hamulców, zwłaszcza jeżeli maszyna jest często rozpędzana do znacznych prędkości. W takim przypadku spóźniona reakcja na naciśnięcie przez kierowcę klamki może oznaczać poważne następstwa. Dbałość o stan całego układu hamulcowego nie ogranicza się jednak do sprawdzania tarcz oraz systematycznej wymiany klocków. Nie można zapominać także o okresowych wizytach w serwisie motocykli i skuterów w celu skontrolowania jakości wykorzystywanego płynu hamulcowego, a w razie potrzeby jego wymiany. Przekonajmy się, dlaczego stan płynu jest tak ważny oraz sprawdźmy, jaka jest optymalna częstotliwość jego wymiany.
Płyn hamulcowy pozwala na przekazywanie siły generowanej przez naciśnięcie klamki hamulca na tłoczki umożliwiające dociśnięcie szczęk hamulcowych do tarczy. Zaletą takiego rozwiązania jest bardzo krótki czas zadziałania układu hydraulicznego oraz możliwość precyzyjnego określania siły, z jaką koło ma być hamowane. Ze względu na znaczną higroskopijność płynu hamulcowego jest on jednak wrażliwy na gromadzenie się w nim wody. Jeżeli jej ilość będzie wzrastała, obniży się zarówno szybkość działania hamulców, jak i siła ich reakcji. Wynika to z faktu, że zbierające się w płynie cząsteczki wody mają inną charakterystykę, jeżeli chodzi o ściśliwość, zwłaszcza wówczas, gdy wzrastająca temperatura doprowadzi do zmiany ich stanu skupienia w gaz. Zjawisko to oznacza spore obniżenie ciśnienia w układzie hamulcowym – hamulce staną się miękkie, a ich działanie niepełne.
Utrata właściwości płynu hamulcowego zależy od intensywności korzystania z jednośladu. Standardowym rozwiązaniem rekomendowanym przez wielu producentów jest wymiana płynu przynajmniej co dwa lata lub po przejechaniu około 50 tysięcy kilometrów. W sytuacji, gdy zaobserwujemy zmętnienie płynu lub – co gorsza – znaczną zmianę jego koloru, można przyjąć, że doszło do jego sporego zanieczyszczenia. W takim przypadku wymiany należy dokonać jak najszybciej.