Czym należy czyścić łańcuch motocyklowy?

Czym należy czyścić łańcuch motocyklowy?

Jazda motocyklem to z jednej strony ogromna frajda, ale z drugiej może stanowić spore ryzyko. Kierowcę samochodu chroni karoseria oraz systemy bezpieczeństwa, natomiast kierowcę motocykla głównie porządny kask oraz dobra odzież motocyklowa. Ale strój, to nie wszystko. Bezpieczeństwo na motocyklu, to – obok doświadczenia i dobrej techniki jazdy – również odpowiednie przygotowanie dwukołowca. W tym również dbanie o łańcuch.

Budowa łańcucha i jego naciąg

Łańcuch motocyklowy jest istotnym ogniwem w pracy całego układu napędowego, ponieważ przenosi napęd z silnika na tylne koło. Ponadto wpływa również na pracę innych podzespołów. Łańcuch może być dostosowany do różnych napędów, dlatego kluczem jest jego dobranie zgodnie z zaleceniami producenta. Istotny jest także jego naciąg – luźny łańcuch wywołuje nieprzyjemne szarpnięcia i uszkadza inne elementy motocykla. Może też spaść podczas jazdy, co jest bardzo niebezpieczne. Łańcuch motocyklowy zbudowany jest z rolek, sworzni i płytek. Pomiędzy płytkami znajduje się wewnętrzne uszczelnienie, które ogranicza przedostawanie się do łańcucha drobinek i zanieczyszczeń. Pomimo zabezpieczeń, warto zadbać dodatkowo o czystość tego elementu.

Czyszczenie i smarowanie łańcucha

Mycie łańcucha nie polega na wykorzystaniu myjki ciśnieniowej i szorowaniu gąbką. Taki sposób doprowadziłby do wypłukania smaru. Do czyszczenia łańcucha niezbędne jest wykorzystanie specjalistycznej chemii – najczęściej spray’u, którego konsystencja umożliwia usunięcie zabrudzeń z oleju i błota oraz odtłuszczenie i wyparcie wody. Takie preparaty pomagają uniknąć korozji łańcucha, ale równocześnie są również bezpieczne dla elementów lakierowanych i gumowych. Po ich naniesieniu na łańcuch i odczekaniu kilkunastu minut należy usunąć brud za pomocą specjalistycznej szczoteczki. Po wyczyszczeniu warto przesmarować łańcuch. Brak smaru powoduje także szybsze nagrzewanie, co negatywnie wpływa na żywotność układu. Smar należy rozprowadzić po całym łańcuchu – warto też wykonać jedno kółko, by maź trafiła też na zębatki.

© Copyright 2019 - motopasja24.pl - All rights reserved
!