- 554
- 0
Korzystanie z quadów staje się coraz popularniejsze, a amatorzy jazdy terenowej wysoko je cenią za możliwość swobodnego poruszania się nawet w bardzo ciężkim terenie. Wyprawy tego rodzaju wiążą się jednak ze wzrostem ryzyka uszkodzenia maszyny, dlatego sporo użytkowników decyduje się na zakup dodatkowych części do quadów, zwłaszcza wszelkiego rodzaju osłon. Wielu kierowców quadów decyduje się też na nerf bary oraz bumpery. Przekonajmy się, czym są te ostatnie i sprawdźmy, jaką pełnią funkcję w codziennej eksploatacji quada.
Wyraz bumper tłumaczony dosłownie to nic innego jak zderzak, jednak w przypadku quadów bardziej adekwatnym określeniem jego roli będzie porównanie z orurowaniem montowanym w terenowych samochodach przeprawowych. Konstrukcja bumperów jest zresztą podobna – przykręca się je solidnymi śrubami do ramy maszyny, mocując z przodu oraz z tyłu. Bumpery są wykonane ze spawanych profili zamkniętych – zwykle stalowych rurek, które są odpowiednio gięte. Zapewnia im to wysoką sztywność, a jednocześnie daje dużą odporność na odkształcenia, niezależnie od tego, z której strony oddziałuje na element siła zewnętrzna. Dla zabezpieczenia przed korozją, a także poprawy wyglądu bumpery są lakierowane.
Dobry bumper będzie znakomitą osłoną maszyny, chroniącą ją przed poważnymi uszkodzeniami w razie uderzenia w przeszkodę. Dzięki temu, że przyjmie na siebie całą energię, reszta pojazdu może pozostać nieuszkodzona. Przy intensywnej jeździe w trudnym terenie, zwłaszcza obfitującym w skały oraz zarośla i drzewa zainstalowane z przodu i z tyłu zderzaki pomogą w odginaniu i łamaniu roślin – nie bez powodu używa się dla nich często nazwy brush guards. W takich warunkach lepiej jednak zdecydować się na powiększone zderzaki montowane zamiast oferowanych standardowo. Bumpery dają także możliwość montażu sakw i transportu cięższych ładunków. Umiejętnie dobrany bumper może pomóc w zrównoważeniu masy, przyda się też w sytuacji, gdy konieczne stanie się podczepienie liny.